Herdenkingsmis bombardement 11 november 1944

Op maandag 11 november 2024 is er in de Munsterkerk een herdenkingsmis, ter nagedachtenis van de van de slachtoffers bombardementen in 1944 in Roermond.

Het comité Stadsprocessie Roermond, ondergebracht in de Stichting Immaterieel Religieus Erfgoed Roermond, laat op maandag 11 november 2024, ’s morgens om 9.00 uur in de Munsterkerk, een herdenking mis opdragen. In deze mis worden alle de burgerslachtoffers van de bombardementen op Roermond herdacht. Met name de slachtoffers van de bombardementen van 80 jaar geleden, van 6 oktober en 11 november 1944, waarbij veel doden en gewonden te betreuren waren. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door de Schola van het Koninklijk Roermonds Mannenkoor.

Bij de herdenking mis zal het putbeeld van de Laurentiusput van de Veldstraat tijdelijk in de Munsterkerk worden opgesteld. Dit beeld heeft een bijzondere historie, die nauw verweven is met de zware tijd toen Roermond frontstad was. Na het bombardement van 11 november 1944 is het putbeeld in de puinhopen aan de Veldstraat teruggevonden.
Daarna brak een vreselijke tijd aan voor de Roermondse burgers. Na de moord op 14 onderduikers op de Luzenkamp, bij Elmpt, werden op 30 december 2900 mannen en jongens afgevoerd naar Duitsland.
Eind januari 1945 werd de Roermondse bevolking, zo’n 12.000 mensen, in een strenge winter, in veewagens geëvacueerd, naar het Noorden van Nederland. Pas in juni 1945 konden de bewoners weer terugkeren naar hun enorm beschadigde stad.
Het putbeeld bleef achter in Roermond en kwam wonder boven wonder, nagenoeg onbeschadigd, door deze donkere tijd. In de zwaar beschadigde Veldstraat kon het niet terugkeren op de oude plek, het beeld werd daarom binnen bewaard. Na 80 jaar is het beeld bij de deken van Roermond afgegeven, in afwachting van een passende bestemming, waarbij het zichtbaar blijft voor de Roermondse gemeenschap.