Site pictogram Roermond Parochie Cluster

MIVA Collecte 2024: een ambulance voor verloskundige Zelly

Verloskundige Zelly redt levens van aanstaande moeders en ongeboren kinderen© Stichting Miva

Verloskundige Zelly redt levens van aanstaande moeders en ongeboren kinderen

Kraamkliniek zonder ambulance: “Wat als het mis gaat?”

Op 24 en 25 augustus vindt de MIVA-collecte plaats in de kerken. Help jij dit jaar verloskundige Zelly aan een ambulance, en red je zo levens van moeders en baby’s? Geboortezorg is in het achterland van Zambia heel slecht bereikbaar. Dat leidt regelmatig tot levensbedreigende situaties. Zelly kan haar belangrijke werk alleen doen met jouw inzet. Doe ook mee!

Ziekenhuis veel te ver weg

Dit jaar staat in de MIVA campagne de kraamkliniek van verloskundige Zelly in Chibombo, Zambia, centraal. Deze kliniek heeft geen vervoer. In noodsituaties, zoals een keizersnee of een baby in stuitligging, kan Zelly zwangere vrouwen niet op tijd naar het ziekenhuis brengen. Zelly: ‘Ik voel me machteloos. Ik heb alleen een fiets, verder is er geen vervoer. Het ziekenhuis is veel te ver weg. Als een zwangere vrouw of een baby in de problemen komt, kan ik niets voor ze doen.’

Ambulance redt levens

De zandwegen in de achterlanden van Zambia zijn slecht begaanbaar, en de kraamkliniek ligt op ruim twee uur rijden van het ziekenhuis. Zelly kent veel vrouwen die onderweg naar kliniek zijn bevallen, waarbij de baby en soms ook de moeder het niet hebben overleefd. Een ambulance is daarom hard nodig. Daarmee kan Zelly zwangere vrouwen snellere toegang tot medische hulp geven en kunnen complicaties eerder worden behandeld. Dat leidt tot minder sterfte van moeders en hun baby’s, en verbetert de toegang tot gezondheidszorg van deze hele gemeenschap in Zambia.

Voorkom onnodige baby- en moedersterfte
Helpt u verloskundige Zelly aan een ambulance? Daarmee voorkomt u onnodige baby- en moedersterfte. Ga naar miva.nl/collecte en doneer.

Over Stichting MIVA
In veel landen zijn basisvoorzieningen als gezondheidszorg en onderwijs onbereikbaar voor de meest kwetsbaren. Gelukkig zijn er lokale mensen die zich inzetten om anderen te helpen. MIVA ziet het als haar missie om deze mensen te steunen met onmisbare vervoers- en communicatiemiddelen. En om zo hoop te bieden op een betere toekomst.

Meer informatie en meteen steunen
Op www.miva.nl leest u meer over het werk van verloskundige Zelly. Wilt u Zelly nu al steunen? Scan dan onderstaande QR-code en doneer. Hartelijk dank!

Helpt u mee met een gift voor een ambulance?
Daarmee geeft u nieuw leven een kans
Scan de QR-code met de camera van uw mobiel en doneer direct.

Mobiele versie afsluiten